Fulfilment uitbesteden

Veel webwinkeliers geven de orderverwerking op een bepaald punt uit handen. Maar wat kost het uitbesteden van het fulfilment eigenlijk? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe pak je dit aan?

Kosten fulfilment webshopWie een webwinkel lanceert, droomt vaak over het veroveren van de wereld. In de praktijk zijn veel webwinkeliers (bijna) de helft van de dag bezig met de orderverwerking en komen ze nauwelijks aan de marketing en sales toe. Moet je geen pakketten inpakken, dan ben je wel aan het nadenken over opslagruimte, het (her)inrichten van het magazijn of het aangaan van contracten met vervoerders.

Vaak komt er een moment waarop de orderverwerking eigenlijk te omvangrijk wordt. De vraag is dan: investeer je in software en/of personeel om de magazijnwerkzaamheden te vergemakkelijken of ga je het fulfilment uitbesteden. En als je het fulfilment gaat uitbesteden, wat zijn dan de kosten?

Wat is fulfilment precies?

Het uitbesteden van het fulfilment betekent eigenlijk dat je alle logistieke handelingen rondom de bestelling uit handen geeft. Hierbij gaat het niet alleen om het picken en inpakken van de pakketten en het meegeven aan de vervoerder, maar ook om de opslag van de goederen. Er zijn fulfilmentpartijen die zich volledig focussen op deze handelingen, maar de meeste bedrijven bieden aanvullende diensten.

De mate waarin fulfilmentbedrijven extra handelingen van je kunnen overnemen, verschilt per speler. Het overnemen van de retourafhandeling is inmiddels vrij gebruikelijk. Hetzelfde geldt voor de (logistieke) klantenservice. Maar er zijn partijen die bijvoorbeeld ook de productfotografie voor je verzorgen of het debiteurenbeheer.

Voordelen uitbesteden fulfilment

Een groot voordeel van fulfilment uitbesteden is de tijdswinst. Door de orderverwerking niet meer zelf te doen, houd je veel meer tijd over voor bijvoorbeeld marketing- en salesactiviteiten. Ook kun je jouw (potentiële) klanten een betere service bieden, onder meer omdat fulfilmentbedrijven een latere cut-offtijd hebben.

Verder is het makkelijker om met meerdere vervoerders te werken, mits jouw fulfilmentpartij een multi-carrier is. Een bijkomend voordeel is dat je je niet druk hoeft te maken over het versplinteren van je volume. Als zelfstandige is het lastig om goede prijsafspraken te maken met logistieke partijen. Fulfilmentpartijen hebben die slagkracht wel en krijgen daardoor schaalvoordelen. Ook dingen als verpakkingsmateriaal kunnen zij goedkoper inkopen.

Nadelen uitbesteden fulfilment

Wanneer je je fulfilment uitbesteedt, bespaar je – bij voldoende orders – op de verzendkosten en het verpakkingsmateriaal. Maar uiteraard betaal je ook voor de werkzaamheden die het fulfilmentbedrijf vervult. Daarnaast rekenen zij een vergoeding voor de opslag. Heb je weinig vierkante meters nodig, dan zijn deze kosten vaak wel te overzien. Maar heb je grote artikelen of producten die nauwelijks worden verkocht, dan kan het uitbesteden van het fulfilment behoorlijk in de kosten lopen.

Ook moet je er rekening mee houden dat je interne operatie verandert. Op een deel van je bedrijfsprocessen heb je geen zicht meer. Natuurlijk bieden fulfilmentbedrijven via allerlei systemen inzicht in de orderverwerking, maar je bent voor informatie altijd afhankelijk van anderen. Als een (potentiële) klant belt met een vraag betekent dit ook dat je niet meer naar je magazijn kunt lopen en het product erbij kunt pakken.

Wat kost het uitbesteden van fulfilment?

Wat het uitbesteden van het fulfilment je precies gaat kosten, is afhankelijk van een aantal factoren. Om te beginnen speelt je assortiment een rol. Als je kleine artikelen hebt, betaal je minder voor de opslag en het verpakkingsmateriaal dan wanneer je overwegend grote producten verkoopt. En de kosten voor artikelen met een hoge omloopsnelheid zijn lager dan voor artikelen die stof liggen te happen.

Ook is het gebruikelijk dat de kosten per pakket naar beneden gaan zodra je serieuze orderaantallen kunt overleggen. Je wensen rondom het afleveren van de pakketten spelen eveneens een rol. Zo is same day delivery een stuk duurder dan next day delivery. Daarnaast zijn er prijsverschillen tussen de vervoerders en is het afleveradres van belang.

Wat kosten de verschillende afleveropties?

Om je een globaal beeld te geven van de kosten gaan we uit van een pakket met een gemiddeld formaat en gewicht. Als dit pakket de volgende dag moet worden bezorgd (next day delivery) kost dit bij de meeste fulfilmentbedrijven ongeveer zeven euro. Wil de klant het pakket dezelfde dag ontvangen (same day delivery) dan kost het jou gemiddeld elf euro. Kan jouw zending door de brievenbus, dan kost je dit zo’n vijf euro.

Heb je buitenlandse klanten, dan is deze rekensom een stuk lastiger te maken. Zendingen naar bijvoorbeeld België en Duitsland kosten vaak niet veel extra. Zeker niet wanneer het fulfilmentbedrijf sterk is in crossborder-zendingen en goede prijsafspraken heeft met buitenlandse vervoerders. Maar heb je een zending buiten onze buurlanden, dan wordt het vaak wel een stuk duurder. De kosten variëren van ongeveer acht euro tot tientallen euro’s.