Kosten crowdfunding

Steeds meer ondernemers zetten crowdfunding in om (groei)financiering op te halen. Hierbij kun je kiezen uit verschillende vormen, zoals een lening of het uitgeven van aandelen. Wat kosten de verschillende crowdfunding-vormen en waar moet je op letten?

Er zijn verschillende soorten financieringen die vallen onder de noemer van crowdfunding. In het bedrijfsleven komen aandelen en leningen het meest voor, omdat hier een financiële tegenprestatie tegenover staat. Naast dat je de crowd een vergoeding verschuldigd bent, betaal je commissiekosten aan het crowdfunding-platform.

Wat kost een campagne op basis van een lening?

Gemiddeld zijn de kosten die een platform rekent, gedurende de totale looptijd, zo’n vijf procent van de leensom en deze komen bovenop de rente. Samen met de rente voor investeerders ben je het eerste jaar hierdoor meestal al zo’n tien procent van het opgehaalde bedrag kwijt. Al verschillende de kosten enorm per platform, type financiering en doel van de campagne.

Gemiddeld rekent een platform rond de vijf procent van de leensom aan platformkosten.

Maar dit bedrag is slechts een indicatie. De kosten wisselen enorm per platform of financieringsdoel. Zo heeft een vastgoedfinanciering meestal hogere aanvangskosten door de kosten van zekerheden als een hypotheek. Maar dit resulteert anderzijds weer vaak in een lagere rente voor investeerders, waardoor het gedurende de looptijd soms juist een goedkopere lening is.

Aangezien het totaalbedrag van een crowdfunding-campagne afhankelijk is van een groot aantal factoren, is het lastig om daarom een echt eenduidig antwoord te geven van de kosten van een crowdfunding-project. Toch kun je met behulp van onderstaande commissies een redelijke inschatting maken van de kosten voor crowdfunding.

Allereerst speelt het leenbedrag een belangrijke rol. Hoe meer geld je ophaalt, des te hoger het bedrag is dat je aan commissie moet betalen. Ter vergelijking: de jaarlijkse rente ligt bij een lening meestal tussen de zes en negen procent. Als je 20.000 euro ophaalt tegen een rentepercentage van zes procent, dan betaal je de crowd – naast het leenbedrag – een rentevergoeding van 1.200 euro.

Hoe meer je leent, hoe hoger de commissies.

Heb je een campagne van 200.000 euro, dan betaal je bij dezelfde voorwaarden een rentevergoeding van 12.000 euro. Ook de commissies die de platforms rekenen worden soms bepaald aan de hand van het leenbedrag. Bij een succesfee – de fee die je betaalt bij het behalen van het doelbedrag – is dit standaard het geval. Ook bij de administratiekosten is het leenbedrag vaak leidend.

Met welke commissiekosten moet je rekening houden?

De verschillende crowdfunding-platforms mogen zelf bepalen welke werkzaamheden zij in rekening brengen en welke kosten hiermee gepaard gaan. Hoewel het best een uitzoekklus is als je de kosten van meerdere platforms naast elkaar wilt leggen, loont dit zeker de moeite. De hoogte van de commissies lopen namelijk nogal uiteen.

Zo zijn er partijen die pas kosten in rekening brengen zodra zij de campagne accepteren. Maar er zijn ook platforms die een vergoeding vragen voor het beoordelen van de kredietaanvraag. Dit omschrijven ze op hun webshops over het algemeen als opstartfee, analaysefee of advieskosten. Een vergoeding van rond de vierhonderd euro is hierbij gebruikelijk.

Kosten na plaatsing van de campagne

Komt je aanvraag door de selectie, dan betaal je bij alle platforms een vergoeding in de vorm van een plaatsingfee. Vaak is dit rond de vierhonderd euro, maar er zijn ook platforms die het dubbele vragen. Een andere vergoeding om rekening mee te houden is de eerdergenoemde succesfee. Meestal bedraagt deze commissie 1,5 tot 5 procent van het leenbedrag.

Verder werken sommige platforms met administratiekosten. Hierbij is het gebruikelijk dat je een klein percentage over het leenbedrag betaalt of een geringe vergoeding per investeerder. Denk bijvoorbeeld aan een maandelijkse vergoeding van 0,007 procent over het leenbedrag of 0,25 euro per investeerder.

Wat kost een campagne op basis van aandelen?

De meeste crowdfunding-campagnes zijn in Nederland op basis van leningen. Onder de startups komt een campagne op basis van aandelen echter relatief vaak voor. Dit komt omdat zij in deze fase van hun bedrijf niet (altijd) de mogelijkheden hebben om de crowd terug te betalen.

Bij een aandelencampagne krijgen ondernemers financiering in ruil voor de uitgifte van aandelen. Voor investeerders kan dit een interessante deal zijn omdat zij korting krijgen op de aandelen. Groeit de startup uit tot een succesvol bedrijf, dan hebben zij de aandelen bemachtigd voor relatief weinig geld.

Bij aandelen betaal je ook notariële kosten.

Waar je bij een lening maandelijks geld betaalt aan de crowd, werkt dit bij een aandelencampagne anders. Sommige bedrijven betalen dividend uit, maar dit kan uiteraard alleen wanneer hier voldoende winst voor wordt gemaakt. Bovendien is het niet verplicht. Wel betaal je – net als bij een lening – verschillende commissies aan het platform. Daarnaast heb je te maken met notariële kosten.

Wat moet je regelen voordat je aandelen mag uitgeven?

Hoewel je bij een aandelencampagne geen maandelijkse terugbetaalverplichting hebt richting de crowd zijn er wel degelijk (terugkerende) kostenposten. Naast de gebruikelijke commissies die je aan het platform betaalt, moet je rekening houden met notariële kosten. Je mag als onderneming namelijk niet zomaar aandelen uitgeven.

Allereerst heb je een investeringscoöperatie nodig zodat je investeerders bij je onderneming kunt betrekken. Voor de oprichting hiervan en de bijbehorende akte betaal je 650 euro. Ook heb je een akte van aandelenuitgifte nodig ter waarde van 600 euro. Daarbovenop betaal je 250 euro voor de uitbetaling van het geld.