Kosten pakketje versturen
Wanneer je een pakketje wilt versturen, denk je waarschijnlijk al snel aan het postkantoor. Maar je kunt de verzending ook bundelen met anderen en ze via een stapelaar verzenden, zodat je de kosten kunt drukken. Heb je serieuze aantallen, dan is het uitbesteden van de verzending aan een fulfilmentpartij nog een optie.
Verzendkosten hebben een grote invloed op de kosten van een pakket. Goedkoper pakketten versturen klinkt misschien alsof je inboet op de kwaliteit van de verzending, maar dit hoeft zeker niet zo te zijn. Soms wordt die zelfs beter!
Om te bepalen wat de meest voordelige oplossing is, zal je eerst moeten kijken naar de frequentie waarin je pakketjes verstuurt. Zo valt er bij een flink aantal zendingen beter te onderhandelen dan wanneer je sporadisch een pakketje hebt. Maar ook het afleveradres is van belang, aangezien een buitenlandse zending kostbaarder is dan een binnenlandse.
Zelf afdingen
De meeste ondernemers die maar af en toe een pakketje versturen, gaan hiervoor naar PostNL. Hoewel hier niets mis mee is, kan het geen kwaad om ook de dienstverlening en de bijbehorende tarieven van andere vervoerders te bestuderen. Een alternatief als DHL, DPD of UPS kan aanzienlijk goedkoper uitvallen.
Nu is dit prijsverschil bij enkele pakketten nog wel te overzien, maar op het moment dat de aantallen oplopen, kun je hier flink op besparen. Zeker wanneer je enkele tientallen pakketjes per maand begint te versturen, tellen deze logistieke kosten wel mee. Het in gesprek gaan met een logistieke partij en te vragen om korting is overigens ook geen slecht idee.
Versturen via een externe partij
Om een nog beter verzendtarief te krijgen, zijn er ook ondernemers die de verzending overlaten aan een pakketstapelaar. Aangezien zij de pakketjes op een collectieve manier verzenden, gebruiken ze hun schaalvoordeel om scherper in te kopen bij de aangesloten logistieke partij(en). Hoewel je voor deze dienst moet betalen, is de korting die je krijgt over het algemeen hoger dan de commissie die je aan de stapelaar moet betalen.
Overweeg je om met een dergelijke partij in zee te gaan, dan is het wel belangrijk om goed naar hun aanbod te kijken. Zo zijn er pakketstapelaars die met meerdere logistieke partijen samenwerken, maar er zijn ook partijen die bijvoorbeeld alleen met PostNL verzenden. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar als je overwegend pakketjes naar het buitenland stuurt, zal dit niet de meest ideale aanbieder zijn.
Daarnaast zijn er fulfilmentpartijen. Deze bedrijven richten zich niet alleen op de verzending, je kunt er ook je producten onderbrengen. Net als pakketstapelaars kunnen zij vanwege hun volume verzendkortingen bedingen bij de logistieke partijen. Of de prijs die je betaalt voor het uitbesteden van de magazijnwerkzaamheden opweegt tegen de verzendkorting hangt grotendeels af van je eigen volume. En natuurlijk met de afspraken die jij hebt gemaakt met de ontvanger van het pakket.
Wie draagt de kosten?
Met alleen de verzendkosten ben je er namelijk nog niet. Je hebt ook te maken met kosten voor het verpakkingsmateriaal, eventueel opvulmateriaal en het verzendklaar maken van het pakket. En de kans bestaat – zeker bij webwinkeliers – dat het pakket terugkomt, waardoor je ook nog eens te maken hebt met retourkosten.
Je kunt ervoor kiezen om de verzend- en (eventueel) de retourkosten zelf te dragen, maar je kunt ze ook (deels) neerleggen bij de ontvanger. Voor beide keuzes valt wat te zeggen. Als webwinkelier ontkom je er bijna niet aan om een aantrekkelijk verzend- en retourbeleid te hanteren, maar ook in andere branches wordt dit gewaardeerd of misschien wel van je verwacht.
Het niet doorbereken van de kosten betekent dat je zelf genoegen moet nemen met een lagere marge. Spendeert de klant aardig wat geld, dan is dit doorgaans niet zo’n probleem. Maar bij een relatief lage deal zijn de verhoudingen al snel zoek.
Voor de klant geldt dit uiteraard ook. Bij een besteding van een tientje is het heel aannemelijk dat de ontvanger geen zeven euro aan verzendkosten wil betalen. Om hierin een compromis te vinden, kiezen veel ondernemers ervoor om te werken met drempelbedragen, waardoor de verzendkosten boven een bepaalde uitgave worden kwijtgescholden.