Kosten webshop

Kosten webshop

Wat mag een webshop kosten? Het openen van een webwinkel is relatief goedkoop. Je hoeft immers geen winkelpand te huren en hebt geen verkooppersoneel nodig. Daar staat tegenover dat je kosten maakt met zaken als logistiek, marketing en klantenservice.

Verkopen via internet, ook wel e-commerce genoemd, is volgens de Kamer van Koophandel een van de populairste categorieën voor starters. Dat heeft voor een deel te maken met de lage instapkosten. Je kunt immers een webshop beginnen vanuit je zolderkamer met enkele orders per week en een goedkoop webhosting-platform. Echter komt er nog een hoop bij kijken wanneer de bestellingen daadwerkelijk binnenrollen. Van marketing tot verzenden en retourneren en goede klantenservice, bijvoorbeeld. Hierdoor kunnen de kosten van een webshop al snel hoog oplopen.

Website

Allereerst heb je natuurlijk een website nodig. De kosten van een website vallen meestal wel mee. Voor slechts enkele euro’s per maand heb je al een Nederlandse .nl of internationale .com domeinnaam. Vaak zal dezelfde partij ook webhosting faciliteren voor een voordelige standaardprijs.

Wat betreft websitehosting en ontwerp zijn er verschillende gradaties mogelijk. Zo zijn er hele simpele webshopbuilders die alles van 0 euro tot 10 euro per maand kosten. Deze oplossingen zijn goedkoop en makkelijk in gebruik, maar bieden tegelijkertijd zeer beperkte mogelijkheden. Voor zo’n 20 tot 30 euro per maand heb je al geavanceerdere opties voor je webshop in de vorm van een abonnement bij een ecommerce-platform.

Bekende aanbieders zijn bijvoorbeeld Shopify, Magento en Mijnwebwinkel. Vaak kun je deze oplossingen verder op maat maken door bepaalde plugins toe te voegen, afhankelijk van jouw behoeften. Op deze platformen zijn standaardopmaken beschikbaar, maar er zijn ook ontwerpbureaus die zich specialiseren in een platform en een layout op maat kunnen maken. Vanzelfsprekend ben je hier wel meer geld aan kwijt, vaak een paar honderd euro in totaal. Het voordeel is dat je webshop er dan uniek uitziet, in tegenstelling tot andere shops met hetzelfde webwinkelplatform.

Betaaloplossing

Om iets bij je webshop te bestellen, moeten klanten wel kunnen afrekenen. Hier heb je een betaaloplossing of Payment Service Provider voor nodig. De eerste slaat op het aanbieden van een enkele betaalmethode, zoals iDeal of PayPal. Je kunt ervoor kiezen slechts één betaalmethode aan te bieden, maar veel klanten vinden het fijner om te kunnen kiezen hoe ze willen afrekenen.

In dat geval kun je gebruik maken van een Payment Service Provider (PSP) zoals MultiSafePay, Adyen, Buckaroo en Mollie. Zij zijn een tussenpartij die ervoor zorgt dat je meerdere betaaloplossingen kunt bieden. Vaak betaal je hiervoor maandelijkse abonnementskosten en kosten per transactie. Transactiekosten bedragen doorgans 20 tot 30 cent.

SSL-certificaat

Je wilt dat klanten veilig informatie en betalingen kunnen doorvoeren in je webshop. Daarom heb je een SSL-certificaat nodig om een beveiligde verbinding mogelijk te maken. Dit geeft bezoekers ook een betrouwbare en professionele indruk. Een simpele versie is gratis te verkrijgen, zoals Letsencrypt. Toch is het aan te raden om de installatie uit te besteden. Meestal betaal je voor zo’n certificaat enkele euro’s per maand. Voor geavanceerde beveiliging en een groen slotje in de adresbalk, hetgeen weer extra klantvertrouwen opwekt, zijn de kosten een tientje tot meerdere tientjes per maand.

Inkoopkosten

Als je eenmaal een goedwerkende en veilige website hebt, is het belangrijk om na te denken over je assortiment en voorraad. Hiervoor zul je in veel gevallen moeten inkopen bij leveranciers. En hoewel je over deze kosten ook wat terugverdient wanneer je deze verkoopt, brengt inkoop ook risico’s met zich mee. Wat als producten minder goed verkopen dan gehoopt, of artikelen verouderd raken en niet meer in trek zijn? Het risico bestaat dat je dan met restvoorraad blijft zitten die je niet kunt verkopen.

Wat in ieder geval kan helpen bij de kosten aan inkoop is leverancierskrediet. Veel leveranciers bieden de mogelijkheid om betaling uit te stellen. Een leverancier wil je natuurlijk motiveren om groot in te kopen, maar heeft ook inzicht in je koopgedrag en kan daardoor de risico’s goed inschatten. Ook kunnen leveranciers de voorraad als onderpand laten dienen, gezien hij die later kan doorverkopen.

Kosten van de voorraad

De producten die je inkoopt zul je ergens moeten opslaan. Daar zul je ruimte voor nodig hebben. Bij een enkele order is je zolderkamer genoeg, maar na verloop van tijd moet je mogelijk een magazijn gaan huren.

Om je inkoop een handje te helpen is het nuttig te investeren in voorraadbeheersoftware. Een Excelsheet bijhouden kan natuurlijk ook, maar dit kost veel tijd en je verliest sneller het overzicht. En je wilt geen items verkopen die je niet op voorraad hebt. Voor voorraadsoftware ben je maandelijkse kosten kwijt. Vaak gaat dit vanaf honderd euro afhankelijk van je aanbieder en specifieke softwarepakket.

Dropshipping

Als je inkoop en voorraadbeheer maar tijdrovend en vervelend vindt, kun je kiezen voor uitbesteding in de vorm van dropshipping. Dit is erg kostenefficiënt, omdat de dropshipper direct aan je klanten levert vanuit zijn eigen voorraad en magazijn. Je hoeft dus zelf geen voorraad te stallen en beheren. Dat scheelt niet alleen veel geld maar ook tijd.

De prijs van een contract met een dropshipper is afhankelijk van hoeveel je wilt uitbesteden en hoeveel producten je wilt kunnen aanbieden. Zo’n contract zal je een handvol tientjes tot meer dan honderd euro per maand kosten. Het nadeel van dropshipping is dat je hierdoor minder controle hebt over bepaalde processen en een grotere afstand hebt tot de klant.

Logistieke kosten

Je kunt bestellingen versturen via vervoerders zoals PostNL, DHL en UPS. Per pakket kost dit je tussen de 5 en 10 euro, afhankelijk van het gewicht en het aantal pakketten per maand. Je kunt met deze partijen een contract sluiten waarvan de prijs wordt bepaald aan de hand van je afnamevolume. Oftewel, hoe meer pakketjes je bij een vervoerder verzendt, hoe goedkoper het is. Als individuele webshop ben je hierin beperkt. Het is lastig om aan genoeg volume te komen en kortingen bij je afnemer te krijgen in vergelijking met grotere partijen. Een leverancier zal dan ook voordelige prijsafspraken met je kunnen maken, en doet dit in overleg.

Om goedkoper te kunnen verzenden kun je daarom gebruik maken van een pakketstapelaar. Hier zijn honderden tot duizenden shops aangesloten bij een gezamenlijk contract, waardoor je veel volumekorting kunt krijgen. Voorbeelden van zulke collectieven zijn Shops United, Sendcloud, en MyParcel. Het voordeel is dat je bij deze partijen ook meerdere grote vervoerders tot je beschikking hebt. Een kleine shop tot 500 pakketjes per maand betaalt hier zo’n 50 euro voor. Met 1000 zendingen per maand betaal je rond de 100 euro.

Vergelijkbaar met dropshipping kun je ervoor kiezen het logistieke proces volledig uit te besteden. In dat geval kun je aankloppen bij een fulfilmentpartij. Zij kunnen ook de retourverwerking op zich nemen, wat wederom veel manuren scheelt. Voor een contract met een fulfilmentpartij betaal je gemiddeld tussen de 5 en 10 euro per order. Wederom geldt hoe meer orders, hoe meer korting je kunt krijgen.

Marketingkosten

Een belangrijk onderdeel van e-commerce dat vaak wordt onderschat en veel kosten en uren vraagt, is marketing. Het online landschap is drukbezet en daardoor erg competitief. Hoe zorg je dat klanten naar je webshop komen, laat staan een bestelling plaatsen?

De beste manier om jezelf vindbaar te maken is om een goede positie in Google en andere zoekmachines te verwerven. Hiervoor dien je je te verdiepen in Google Analytics, zoals door teksten te schrijven die hoger scoren en rekening te houden met zoektermen waar potentiële klanten op zoeken. Ook kun je betalen voor een advertentiecampagne in Google en Google Shopping. Als mensen zoeken naar een product dat jij verkoopt, wil je tenslotte dat ze bij jouw webwinkel terechtkomen. Al hebben de kosten van deze campagnes soms wel veel invloed op de marge die je overhoudt.

Een andere invloedrijke vorm van marketing is sociale media. Zorg ten eerste dat je webshop een of meerdere accounts op sociale media heeft en hier regelmatig content op plaatst. Je kunt hier klanten ook op de hoogte stellen van kortingsacties en nieuwe producten. Daarnaast kun je op sociale media een advertentiecampagne uitzetten die je heel precies kunt targeten naar je doelgroep. Op Instagram betaal je hier bijvoorbeeld rond de 5 euro per duizend weergaven voor. In combinatie met zoekmachine-optimalisatie en andere online advertentiecampagnes kan je marketingbudget in totaal tientallen procenten van je omzet zijn. Houd hier dus rekening mee.

Klantenservice

Je wilt je klant zo goed mogelijk te woord staan wanneer zij vragen of problemen hebben. Hiervoor zul je de nodige klantenservicemedewerkers moeten aannemen om telefonisch of via chat bereikbaar te zijn. Ook sociale media speelt een steeds belangrijkere rol in het contact met klanten. Je kunt dit helemaal zelf doen, maar dan zal de klantenservice je misschien geen geld maar wel veel tijd gaan kosten.

Ook de klantenservice wordt steeds vaker uitbesteed. Dit is niet verwonderlijk, omdat eigen servicemedewerkers aan de prijs kan zijn. Hoeveel uitbesteding je gaat kosten is afhankelijk van de uren dat je bereikbaar wilt zijn en de manieren waarop. Voor telefoonservice betaal je bijvoorbeeld al snel 50 tot 200 euro. Voor klantenservice via livechat ben je geregeld 50 tot 100 euro per maand kwijt.

Tenslotte kun je ook kiezen voor een chatbot. Het nadeel is dat er geen mens aan de andere kant van het scherm is om je klanten te woord te staan. Het voordeel is dat een chatbot 24 uur per dag bereikbaar is en op vele vragen automatisch antwoord kan geven. Voor de aanschaf van een chatbot ben je doorgaans minimaal 200 euro per maand kwijt.